HIDIRELLEZ GELMİŞ HOŞ GELMİŞ

Hıdırellez Hızır a.s. ile İlyas peygamberin buluştuğu günmüş. Biliyoruz ki Hızır a.s. darda kalana yardım eden ölü olmayan diri sayılmayan bir veli olarak kabul ediliyor. O yüzden annem geceden tembihledi. Sabah namazı vakti kapılarınızı pencerelerinizi açın Hıdırellez gününün bereketi evinize dolsun dedi. Onun bu uyarısıyla küçüklüğümün Hıdırellez heyecanını hatırladım. Aslında bir çeşit baharın gelişini kutladığımız islam öncesi Türk adeti olan bu gün Hızır a.s ile dini bir kimliğe bürünüp halkın bereket umduğu iyilik beklediği, evlenme yaşı gelenlerin kısmetlerini dilediği bir gün halini almış.

Küçükken bir başka olurdu hıdırellez heyecanı Annanelerimizin mahalledeki yaşlı teyzelerimizin bize anlattıklarıyla heveslenir güllerin dibine taşlar koyar yazılar yazardık. Şimdi gülümseyerek andığım bir anı oldu. Mahalle kültürü olan bir evde büyüdüm. Yaşlı komşularımızın ihtiyaçlarını görür günlük hal hatır sorardık. E ne de olsa komşularımız babamın küçüklüğünü bile biliyorlardı. Aile gibi olmuşlardı. Onların tavsiyesi ve yönlendirmesiyle arkadaşlarımla ateş yakmak için hazırlıklara başlardık. Çalabileceğimiz tencere tava bidon ne varsa ellerimize alır güya hem mahalleye Hıdırellezi duyurur hem de ateş yakmak için odun lastik toplardık. Babamın Hıdırellez için bahçede lastik beklettiğini biliyorum. Sonra bir festival şenliğinde yaza hoşgeldin derdik. Bildiğimiz şarkıları hep bir ağızdan söyler neşeyle ateşin üzerinden atlardık. Ben ateşe düşmekten çok korkardım ama yine de alevlerin yüksekliği azaldı mı defalarca atlardım. En yüksek alevden kim atlarsa o, çocuklar arasında o gün kahraman olurdu. Ne günlerdi. Dün akşam memleketimin bir yerinde henüz mahalle kültürünü unutmamış gençler ve çocuklar atlamıştır ateşten. Biz gafilce unuttuk. Annemin uyarısıyla hatırladım. Dudaklarımda bir tebessümle sabah uyandım ve pencereleri açıp şöyle bir dışarısının güzel havasını kokladım. Karşı komşumuzu göremedim ama kapılarına ufak tefek bir hediye astım. Evde değilim ama eşime sıkı sıkı tembih ettim. Bu gün bereket için mutlaka evimize yiyecek bir şeyler satın al diye…

Ah her şey küçükken güzelmiş. Keşke çocuklarımız da görse böyle yüzyıllardır getirdiğimiz adetlerimizi mahalle kültürüyle. Ama zor… unutmayalım adetlerimizi. Uzaklaşmayalım köklerimizden sevinçle kutlayalım yazın başlangıcını. Sevinelim ki yaz da bize bereketle gelsin. Ülkemiz bolluk ve refah görsün.

Ne güzelmiş insanlar mutlu olmak için ufak şeyleri bahane eder sevinir kutlarmış. Şimdi doyumsuzuz. Yaz gelmiş bana ne kış bitmiş kime ne mantığında birbirimize mutsuzluk aşılıyoruz. Mutluluk büyük şeylerde değil. İnsan sevinmek istedi mi bak işte Hıdırellez bile bir vesile…

2 Comments Kendi yorumunu ekle

  1. Bulut Sunucu dedi ki:

    Ne yazikki izmirde yaşıyorum ve hidrellezde bu yıl bir genç kardeşimiz yanarak öldü.

    Beğen

    1. Ayy rabbim korusun. Demekki korkmakta haklıymışım.

      Beğen

Bir Cevap Yazın

